تبلیغات
دیار عشق - مطالب مرداد 1391

الگوی ما حضرت زهرا(س)ست.

توجّهات معنوى و توبه در هنگام خوابیدن

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:دوشنبه 30 مرداد 1391-06:16 ب.ظ

توجّهات معنوى و توبه در هنگام خوابیدن

توجّه داشته باش كه وقتى خواستى بخوابى - چه خواب بر تو غلبه باشد، و یا در حالت اختیار بوده و میل تمایل به خوابیدن داشته باشى - بدان كه خواب عبارت است از مرگ و نبودِ بیدارى، و وفات و از كار افتادنِ اعضا و جوارح از زندگانى استقامت و ایستادگى در انجام امور مربوط به خود. خداوند - جلّ جلاله - در این باره مى‏فرماید:
وَ هُوَ الَّذى یَتَوفّاكُمْ بِاللَّیْلِ، وَ یَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ، ثُمَّ یَبْعَثُكُمْ فیِه
- و اوست خداوندى كه شب [و هنگام خواب، جان شما را ]كاملاً مى‏گیرد، و به تمام گناهانى كه در روز انجام مى‏دهید، آگاه است، سپس شما را در روز برمى‏انگیزاند.
بر این پایه، خداوند - جلّ جلاله - خواب را وفات، و بیدارى را برانگیختن و زندگانى قرار داده. و آگاه هستى كه شخص خوابیده مانند شخص كور و كر و لال و زمین گیر و و گرفتار به بیمارىِ رماتیسم مى‏گردد، و عقل و تمام بهره‏هاى اعضا و جوارحش را كه به وسیله‏ى آن با مولاى علاّم الغیوب خویش معامله مى‏نمود، از دستش مى‏رود، و گویى وقتى كه مى‏خوابد اختیار افراد تحت تكفّل و اموال و حوایج و امور ضرورى او از دست او خارج مى‏شود، و نمى‏داند كه بر آنها چه خواهد گذشت، و نیرویى براى نگهدارى نفس خویش و حفظ امور مهمّى كه بدان اشاره نمودیم باقى نمى‏ماند. و اگر آنها را به وسیله قفل و پاسبان هم مصون سازد، وقتى خوابید ممكن است در هر حال خلاف آنچه را كه اراده نموده، واقع شود.
بنابراین، هنگامى كه مى‏خوابى، گویى كه به مصیبهاى هولناكى مبتلا، و در گرفتاریهاى فراموش كننده واقع شده‏اى، و جز خداوند - جَلَّ جَلالُهُ وَ تَقَدَّسَ كَمالُهُ - نمى‏تواند با بیدار نمودن و عافیت بخشیدن به اعضا و جوارح و كمال زندگانى وبرگرداندن نیروى گوش و چشم و زبان و عقل و تمام [یا: سایر] مقاصدت را كه به واسطه خوابیدن، پراكنده و پریشان گشته، امور پراكنده‏ى تو را جمع سازد.
از این رو، به پیشگاه خدا توبه نما، توبه‏اى كه از هر كوتاهى كه پیش از خوابیدن داشتى، خالص و پاكیزه باشد. و اگر به خاطر قلّت معرفتت به مولایت كه تو را مى‏بیند، نفس و عقل و قلبت در توبه حقیقى با تو موافقت ننمودند، از رحمت و بخشش خدا طلبِ عفو و گذشت بنما، كه او - جلّ جلاله - كه خداوندگار بردبار و مهربان و شفیق است، بر اساس نیكیها و بخششهایى كه به بندگان خود دارد، زیبنده‏ى آن است كه بر تو نیز تفضّل نماید.
و اگر بسان شیوه‏ى جنایتكاران و گناهكاران در نزد بزرگترین مالكان كه سیطره و چیره‏گى دارد، طلب عفو و گذشت ننمودى، پس حدّاقل مانند تسلیم شدن و سرسپردگى شخص بیچاره و نیازمند و ذلیل خود را تسلیم خدا نموده، و دین و نفس و مال و افراد تحت تكفّل و آرزوهاى خویش و هر چیزیى را كه بدان نیازمندى، در تحت نگاهدارى آن خداوند مهربان و بردبار و بزرگوارى كه در پیشگاهش بسیار گستاخى و سوء ادب نموده‏اى، در آورده و تسلیم اوساز. و در باطن توجّه داشته باش كه تمام آنچه را كه خداوند به تو بخشیده و تو در نزد او به ودیعه گذاردى، در حقیقت مِلْك اوست، و تو در نزد او به عاریت و ودیعه گذارده‏اى؛ بنابراین حتّى در ذهن و خاطر و یا در دل خویش با مالكیّت او مخالفت منما، تا مبادا خود را شریك خداوند شمرده، و به هلاكت مبتلا گشته و خشنودى او از دستت برود.
بى‏گمان اگر این سفارش مرا بپذیرى و توبه یا طلب عفو نموده، و یا چنانكه گفتیم خود را تسلیم خداوند نمایى، و به شرحى كه ذكر كردیم، همه چیز خود را در نزد او به ودیعه گذارى، خداوند حافظ و نگاهبان تو بوده، و از تو حمایت نموده و پناه خواهد داد، و هیچ فساد و تباهى در هیچ امرى در كم و زیاد و كوچك و بزرگ، بر تو وارد نخواهد شد.
در بعضى از اخبار دیدم كه مردى مى‏گوید: عقربى نایابى را دیدم كه بر پشت لاك پشتى سوار شده و لاك پشت آن را از یك سوىِ رودِ نیل به سوى دیگر كه من در آنجا بودم، مى‏گذارند، وقتى آن را به كنار آب رسانید، عقرب بر زمین فرود آمد، و من دنبال آن روانه شدم، و با خود گفتم كه این عقرب جریانى دارد، تا اینكه به پایین تنه‏ى درختى رسید و از آن بالا رفت و بر روى شاخه‏اى رفت كه مارى بر روى آن آویزان بود و جوانى در زیر آن خوابیده بود، عقرب دُمِ مار را گزید، به گونه‏اى كه مار مرده به زمین افتاد. این امر در نظر من بسیار بزرگ آمد، به سوى آن جوان آمدم و بیدارش نمودم و گفتم: به این مار كه خداوند تو را از آن سالم نگاه داشت نگاه كن، و این ابیات را براى او خواندم:
یا نائِماً وَالْجَلیلُ یَحْرُسُهُ كَیْفَ تَنامُ الْعُیُونُ عَنْ مَلِكٍ   مِمّا [یُلاقى‏] فى حِنْدِسِ الظُّلَمِ تَأْتیكَ مِنْهُ فَوآئِدُ النِّعَمِ؟
‏ - اى به خواب رفته‏اى كه خداوند بزرگ، تو را از امورى كه در تاریكیهاى بسیار شدید براى تو پیش مى‏آید، پاس مى‏دارد.
چگونه چشمهایت از توجّه به پادشاهى كه بهره‏هاى نعمتها از سوى او به تو مى‏آید، به خواب مى‏رود؟
و نیز در كتاب أَلْیاقُوتُ الاَْحْمَر تألیف احمد بن حسن اهوازى آمده كه: از بعضى از غُلامان [و پسران نوجوان خدمتكار] برخى از كه كسرایان شنیدم كه گفت: هرگز كسرى نخوابید مگر اینكه پیش از خوابیدن براى خداوند - عزّوجلّ - سجده نمود، و از او خواست كه بعد از مرگش او را زنده بدارد. و مقصودش از مرگ، خوابیدن، و از زندگانى، بیدارى بود.
اینك مى‏گویم: اگر پادشاهى كه به جاى اشتغال به خداوند به غیر او مشغول شده و به او - جلّ جلاله - معرفت و آگاهى نداشت مانند تو معرفت و شناخت داشت، مسلّماً بهتر از تو با خداوند معامله مى‏نمود، پس عذر تو در غفلت از مالك دنیا و آخرت چیست؟
ناگفته نماند كه اگر فرضاً بعد از عمل به آنچه كه پیشتر ذكر نمودیم، در حال خواب ضررى متوجّه تو شد، و برخى از چیزهایى را كه تحت تصرّف توست از دستت رفت، شاید این براى آن باشد كه خداوند - جلّ جلاله - مى‏خواهد با این كار نشانه‏هاى خود را در برگرداندن آن به تو نشان دهد، چنانكه نسبت به كسانى كه بر مالكِ روز جزا توكّل نموده‏اند، چنین شده و خداوند آیات خود را نشان داده، نقل شده است كه:
عرب بیابان نشینى به در مسجد الحرام آمد و شتر خود را رها نمود گفت: خداوندا، این شتر و بار آن را در حفظ و نگاهدارى تو درآورده، و در نزد تو به ودیعه مى‏گذارم. و وارد مسجد الحرام شد، و طواف نمود و بیرون آمد و شتر را پیدا نكرد، و ایستاد و گفت: پروردگارا، چیزى از مالِ من دزدیده نشده، بلكه مال تو دزدیده شده است، زیرا اگر اعتماد نداشتم كه تو شتر و بارش را حفظ مى‏كنى، آن را رها نمى‏كردم. و امثال این سخنان را تكرار مى‏كرد. و مردم از سخن گفتن او با خداوند - عزّوجلّ - تعجبّ مى‏كردند، تا اینكه ناگهان مردى - كه با یك دست افسار شتر را گرفته و دست دیگرش بریده بود - پیش آمد، و به عرب بیابان نشین گفت: شتر را بگیر، كه من از آن خیر ندیدم. گفت: جریان تو چگونه بود؟ گفت: با آن به پشت كوه رفتم و پنهان شدم، ولى ناگهان سوارى كه نمى‏دانم از كجا رسید، فرود آمد و مرا پریشان نمود و از جایم بلند كرد و دستم را قطع نمود و دستور داد كه شتر را بازگردانم.
من نیز به یاد ندارم كه هیچگاه چیزى را به خداوند - جلّ جلاله - سپرده باشم و آن چیز گم شده باشد. واگر هم به خاطر ارتكاب گناهى گم شده، هنگامى كه از رحمت حضرتش اعاده‏ى سپرده‏ام را خواسته‏ام، آن را به من بازگردانده و محجوب و محرومم نساخته [یا: شرمسارم ننموده‏]، و بر طبق گناهى كه باعث گم شدن آن از پناهگاه نگاهدارى‏اش شده، با من معامله ننموده است.
در سال 627 هجرى قمرى راهىِ حجّ شدم، و تمام آنچه را كه همراهم بود به حفظ و پاسدارىِ مراحم الهى سپردم، ولى تازیانه اى كه از چوب بادامِ تَلْخ همراهم بود و به كجاوه بسته شده بود هنگام سیر شبانه به زمین افتاد، هنگامى كه روز روشن شد و فرود آمدیم دیدم كه تازیانه گم شده است، به دوست همراهم - كه مردى علوىّ بود و علىّ بن زكىّ رحمه اللَّه نام داشت - گفتم: تازیانه من گم شده، در جستجوى آن باش. وى از گفته‏ى من تعجّب كرد و گفت: تازیانه‏اى را كه دیشب در راهپمایى سریع حاجیان افتاده جستجو كنم؟ گفتم: بله، زیرا من هرچه را كه همراهم بود به خداوند - جلّ جلاله - سپرده‏ام، و او - جلّ جلاله - از آنها نگاهدارى مى‏كند. وى گفته‏ى مرا نپذیرفت و آفتابه‏اى برداشت و رفت تا به دور از دید حاجیان به دستشویى برود، ولى در حالى كه تازیانه در دستش بود آمد. گفتم: چگونه آن را پیدا كردى؟ گفت: دیدم كه بر روى كوزه‏ى مردى آویزان است، گفتم این تازیانه از آنِ فلانى است و دیشب در راهپیمایى شبانه افتاده است. گفت: بله، ما آن را شب یافتیم و برداشتیم، بگیر و براى او ببر.
و اگر امثال این امور را كه برایم اتّفاق افتاده ذكر كنم، خسته و ملول مى‏گردى.



منبع


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

القدس لـــــنا

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:جمعه 27 مرداد 1391-04:00 ب.ظ



پیام به مناسبت روز  قدس 
29/ 09/ 79
 
بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم
سلام گرم و تحیات خالصانه و بهترین تمنیات خود را در این ماه پُرفیض رمضان به همه ى مسلمانان جهان و انسانهاى بیداردل ت دیم مى كنم و براى شهداى فلسطین از آغاز نبرد با صهیونیسم تا امروز، رحمت و مغفرت و علو درجات و براى همه ى كسانى كه در این راه با جان و مال خود مجاهدت مى كنند موف یت و پیروزى آرزو مى كنم.
ما امسال در شرایطى به است بال روز جهانى  دس مى رویم كه تحولات اساسى در صحنه ى مبارزات ح  و باطل در سرزمین فلسطین صورت گرفته و مسلمانان درسهاى بزرگى از آن آموخته اند كه عبرت آموزى از آن تأثیر سرنوشت سازى در روند تحولات بر جاى خواهد گذاشت.
ماهها است كه موج جدید سركوب، خشونت، خونریزى و آدمكشى توسط ر یم اشغالگر فلسطین سراسر این سرزمین را فرا گرفته و مسلمانان مظلوم و آواره اعم از پیر و جوان و خردسال و بیمار را به شهادت رسانده و سیل آسیب دیدگان و مجروحین براى معالجه به بیمارستانهاى كشورهاى اسلامى انت ال یافته اند. در این ماه مبارك رمضان نیز صهیونیستها همه روزه جنایات جدیدى را نسبت به مسلمانان روزه دار مرتكب مى شوند، ولى درسها و عبرتهاى این مبارزه بسى بزرگتر از دردها و مصیبتهاى آن است و نور امید را در دلها روشن و اف هاى آینده را تابناكتر مى سازد. امروز نسل نوخاسته در فلسطین انواع مصیبتها را به جان مى خرد و براى رسیدن به آینده یى پیروز و مطمئن راه صبر و پایدارى را در پیش مى گیرد «ولنبلونّكم بشئ من الخوف و الجوع و ن ص من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین».
انتفاضه مسجد الا صى سرآغاز تحولى بزرگ در مبارزات مردم فلسطین است. م اومت فلسطین راههاى پُرفراز و فرود را آزموده و از انواع دسیسه ها عبور كرده و چالشهاى سخت را پشت سر گذاشته و چكاچاك سلاحهاى گوناگون و غرش جنگنده ها و توپخانه هاى دشمن را شنیده و امروز به نیكى دریافته است كه تنها راه رهایى از چنگال جنایتكاران و حامیان آنها، جهاد و م اومت مستمر است و افكار عمومى مسلمانان نیز این راهبرد را مورد تأیید  رار داده اند و نشانه ى آن سیل كمكهاى مردمى و شور و حماسه یى است كه در نمازهاى جمعه كشورهاى اسلامى در دفاع و پشتیبانى از انتفاضه به راه افتاده است.
شكست و ع ب رانده شدن اسرائیل از جنوب لبنان درس بزرگى به حماسه آفرینان انتفاضه مسجدالا صى داد و مبارزان فلسطینى در این شكست، نشانه هاى فروپاشى و شكست دشمن را در سرزمینهاى اشغالى با هوشمندى و فراست دریافتند و با اتكاء به منبع لایزال دین و معنویت و تعالیم حیات بخش اسلام، به راه اصیل اسلامى برگشتند و پرچم مبارزه را برافراشته تر ساختند.
صهیونیستها معادلات  درت را بر اساس تح یر و به ذلت كشاندن ملت فلسطین پایه ریزى كرده بودند، ولى فلسطینیان بر ضد این معادله و بر ضد پیمانهاى خفت بار ر یم صهیونیستى، نظام سلطه طلب امریكا و سازشكاران شكست خورده شوریدند و راه شرف و عزت را برگزیدند و ر یم جنایتكار اسرائیل را از درون با بحران و در مرزها با انتفاضه و م اومت روبرو ساختند.
امسال همه ى روزهاى جمعه ماه مبارك رمضان صحنه اعلام حمایت از مردم فلسطین و ابراز انزجار از اشغالگران صهیونیست است و مسلمانان و نمازگزاران جمعه در سراسر جهان خود را براى برگزارى مراسم پُرشكوه روز جهانى  دس آماده مى كنند و یك بار دیگر حمایت بى دریغ خود را از مردم مظلوم فلسطین نشان خواهند داد.
امام خمینى(ره) با اعلام چنین روزى، مسأله فلسطین را در وجدانهاى بشرى بیدار نگهداشت و همه ى فریادها را علیه صهیونیسم متمركز ساخت و ما هر سال شاهد است بال فراوان و گسترده مسلمانان در این مراسم هستیم.
در كنار مسأله ى فلسطین، بیت الم مقدس نیز از اهمیت والایى برخوردار است. امروز توطئه هاى رنگارنگى براى غصب و بلعیدن این شهر م دس و از بین بردن آثار اسلامى آن توسط صهیونیستها در جریان است، ولى این شهر به همه ى مسلمانان تعل  دارد و همه ى  دس پایتخت همه ى فلسطین است و مسلمانان اجازه نخواهند داد ن شه هاى شوم دشمنان جامه ى عمل بپوشد و با آن م ابله خواهند كرد.
امید است دولتهاى اسلامى با خواسته هاى  اطبه ملتهاى مسلمان همراه شوند و از این حركت عظیم حمایت كنند و هرگونه رابطه با این ر یم اشغالگر را به طور كامل  طع نمایند و از تحریمهاى مختلف ا تصادى و ابزارهاى دیگر براى م ابله با این ر یم غاصب استفاده كنند و كمكهاى مردمى را صرف مسأله اصلى فلسطین، معالجه مجروحان و بازسازى ویرانیها بنمایند. جمهورى اسلامى ایران نیز به حمایتهاى خود از این حركت و مردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد داد و آیین هاى روز جهانى  دس را همراه با همه ى مسلمانان، پُرشكوه تر از هر سال برگزار خواهد كرد و امیدوار است هر روز شاهد پیروزى ح  و عدالت و شكست و رسوایى باطل و اشغالگرى باشیم.
والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته - سید على خامنه اى - 29 آذرماه 1379 - 22 رمضان المبارك 1421



نوع مطلب :

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

روزه بدون ولایت قبول نیست

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:سه شنبه 24 مرداد 1391-02:03 ب.ظ

روزه بدون ولایت  قبول نیست
حافظ ابو عبید هروى (كه سال 223 در مكه درگذشته است) در تفسیر خود ـ غریب ال رآن ـ روایت مى كند:
پس از آنكه رسول خدا ص  در غدیر خم به امر الهى، ولایت علىع را تبلیغ فرمود و این امر در بلاد شایع وسنی منتشر شد، "جابر بن نضربن حارث بن كلده عبدرى" آمد و خطاب به پیغمبرص گفت: به ما از طرف خداوند امر كردى كه گواهى به یگانگى خداوند و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زكات را امتثال كنیم. همه را از تو پذیرفتیم ولى تو به اینها اكتفا نكردى، تا اینكه بازوى پسر عمویت را گرفتى و بلند نمودى و او را بر ما برترى دادى و گفتى: "من كنت مولاه فعلىّ مولاه".
رسول خدا ص فرمود:  قسم به خداوندى كه معبودى جز او نیست، این امر از جانب خداوند است.
او پس از شنیدن این سخن، به سوى شتر خود روان شد در حالى كه مى گفت: بار خدایا، اگر آنچه محمّد ص مى گوید راست و حق  است، بر ما سنگى از آسمان ببار و یا عذابى دردناك به ما برسان!
هنوز به شتر خود نرسیده بود كه سنگى از فراز آسمان بر سر او آمد. و از پشتش خارج شد و او را كشت. و خداى تعالى این آیه را نازل فرمود: "سأل سائل بعذاب ..."




پاورقی


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

چگونه از شر شیطان در امان باشیم؟

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:جمعه 20 مرداد 1391-06:57 ب.ظ

چگونه از شر شیطان در امان باشیم؟

آیت‌الله علی عراقچی همدانی، استاد اخلاق برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم در گفتار زیر که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب منتشر شده است، با توجه به حدیثی از حضرت علی علیه‌السلام برنامه‌ای را برای دوری از شیطان پیشنهاد می‌كند:

انسان موجود شریفی است كه از اول عالم خلقت تا الان كسی او را آن‌چنان كه باید نشناخته است. افرادی هم كه درباره‌ی انسان كنجكاوی و پژوهش كرده‌اند، در پایان گفته‌اند: «انسان؛ موجود ناشناخته».

انسان یك بُعد جسمانی و ظاهری دارد و یك بُعد ملكوتی و آسمانی. تنها كسانی می‌توانند انسان را تعلیم و تربیت كنند كه او را بشناسند. این طور كه از آیات شریفه‌ی قرآن و مكتب انبیاء برمی‌آید، شناخت انسان با توجه به این بُعد غیبی و ملكوتی‌اش، در انحصار انبیاء و ائمه علیهم‌السلام است. ایشان از ناحیه‌ی خدای متعال انسان را كاملاً می‌شناسند و لذا مأموریت دارند كه انسان را تربیت كنند. وظیفه‌ی اصلی انبیاء تربیت آدمی است و لاغیر. البته كارها و خدمات دیگری هم دارند، اما وظیفه‌ی اصلی انبیاء همانا تربیت انسان‌ها بوده تا آن‌ها را به مقام والای خودشان برسانند.

قرآن می‌فرماید مقام انسان از همه‌ی موجودات بالاتر است. لذا مربی او هم باید خیلی بالا و والا باشد. قرآن انسان را مسجود فرشتگان معرفی می‌كند و در این باره تعبیر «كُلّهُم أجمعون» (سوره‌ی ص، آیه‌ی ۷۳) را به كار می‌برد. یعنی همه‌ی فرشتگان و حتی فرشتگانی چون جبرئیل و میكائیل كه مقام عالی دارند، در مقابل انسان و در برابر حضرت آدم تعظیم كردند. همین انسان همواره بین دو دعوت قرار دارد؛ یكی دعوت شیاطینِ جن و إنس و دیگری دعوت فرشتگان و انبیاء. انسان دائماً بین این دو بالا و پایین می‌رود تا این كه جذب مكتب انبیاء یا جذب راه و روش شیاطین شود. از اول خلقت تا الان نیز أكثرهم لایعقلون بوده‌اند. یعنی بیشتر افرادِ بشر جذب شیاطین شده‌اند. قرآن اما یك دسته را استثناء می‌كند كه خود شیطان نیز قبول كرده و آن، بندگان مُخلَص (به فتح لام) خداوند است.

اگر انسان به دنبال تربیت شدن و ساخته شدن باشد، باید بداند كه راهش نزدیكی به انبیاء الهی است. هرچه انسان به انبیاء نزدیك شود و به مكتب آنها اعتنا كند، ساخته و باكمالات می‌شود و هرچه از انبیاء فاصله بگیرد، حتماً به سمت جهل و نادانی و فساد خواهد رفت. این كه قرآن در آیه‌ی شریفه‌ی «ظَهَرَ‌ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ‌ وَالْبَحْرِ‌ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس» (سوره‌ی روم، آیه‌ی ۴۱) می‌گوید كه فساد در دریا و خشكی، یعنی در تمام سطح دنیا گسترش پیدا می‌كند، به واسطه‌ی كارهایی است كه بنی‌آدم می‌كند. هیچ وقت نمی‌گوید گوساله‌ها یا گوسفندها یا گربه‌ها این فساد را ایجاد می‌كنند، بلكه انسان است.

انسان است كه دنیا و آخرت را آباد می‌كند و در بهشت بر دیگران شرافت دارد، منتها «قلیلٌ مِن عِبادی الشَّكُور» (سوره‌ی سبا، آیه‌ی ۱۳) خیلی كم هستند از افراد انسان كه جذب انبیاء شده باشند. اگر انسان از جاذبه‌ی زمین خارج شود و مثلاً به سمت كُره‌ی ماه برود، به ماه كه نزدیك می‌شود، جاذبه‌ی ماه او را می‌كشد و اگر وسط واقع شود، نه جاذبه‌ی ماه او را می‌كشد و نه جاذبه‌ی زمین. تا آخرش كه یا جذب زمین می‌شود یا جذب كره‌ی ماه. انسان دائماً این گونه است. یعنی دائماً شیاطین جذبش می‌كنند، انبیاء علیهم‌السلام هم دائماً جذبش می‌كنند تا این كه این انسان جذب كدامیك شود. این مسأله‌ی پیچیده‌ای نیست.

اگر می‌خواهی شیطان سر به سرت نگذارد...

اگر كسی واقعاً بخواهد انسان باشد و از انسانیت استعفا ندهد، راهش از مكتب انبیاء الهی است. تعلیمات انبیاء دور از دسترس نیست و اگر افراد به این تعالیم عمل كنند، هیچ‌وقت گمراهی و فساد و فرورفتن در لجنزارها واقع نخواهد شد. شما یك بوته‌ی گُل را تصور كنید كه اگر بخواهید رشد كند و گل بدهد و زیبا باشد، باید مواظب آفت‌ها باشید تا آن را فاسد نكنند وگرنه آن گل رشد نمی‌كند. انسان هم همین‌گونه است.

بعضی از امور با انسانیت انسان منافات دارد و شناخت این امور چندان دشوار نیست. انبیاء به واسطه‌ی ارتباط با وحی الهی گفته‌اند كه فلان كار را نكنید فلان كار را بكنید و اگر می‌خواهید انسان باشید، این‌ها را انجام دهید و آنها نه. اگر می‌خواهید شیاطین سر به سر شما نگذارند و در شما فساد ایجاد نكنند، این كارهای حرام را نكنید. همه‌ی این‌ها روشن است.
ترك این گناهان خیلی مشكل نیست و ما خودمان مشكلش می‌كنیم. حسب نقلی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام سؤال كردند كه شما از كجا به این مقام رسیدی؟ فرمودند: من یك دیواری دور قلب خودم كشیدم. یك دری هم برای آن گذاشتم. خودم كنار در ایستادم و نگذاشتم غیر از خدا وارد قلبم شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «نَبِّه بالتَّفَكُرِ قَلبَكَ و جافِ عَن اللّیلِ جَنبَكَ و اتَّقِ اللهَ رَبَّكَ» (اصول كافی باب التّفكر حدیث ۱) قلبت را با فكر كردن بیدار كن. كلیدش تفكر است. بنشین و فكر كن. اصلاً مقابل آینه‌ای بایست و با خودت بگو من آدمم یا حیوان؟ اگر آدم هستی پس چرا برنامه‌ی حیوانات را عمل می‌كنی؟ چرا برنامه‌ی شیاطین را عمل می‌كنی؟ آدم هستی یا از آدمیت استعفا داده‌ای؟ حضرت می‌فرماید: با تفكر قلبت بیدار می‌شود و می‌فهمد كه راه آدمیت را باید طی كند. راه حیوانات كه راه من نیست. بله؛ جنبه‌ی حیوانیت هم دارم، اما نه طوری كه تمام عمرم را به این جنبه بدهم.

در ادامه می‌فرماید: «و جافِ عَن اللّیلِ جَنبَكَ». وقتی بخواهی خودت را بسازی، شیاطین زیاد سر به سرت می‌گذارند. لذا فاصله بگیر از این‌ها و به انبیاء نزدیك شو و با خدا ارتباط پیدا كن. پس شب‌ها بلند شو و مقداری با خدا مناجات كن. همه‌ی شب تا صبح را نگیر بخواب. اگر با خدا مناجات نكنی، نمی‌توانی از شرّ شیاطین در امان باشی.

در آخر امیرالمؤمنین می‌فرمایند: «و اتَّقِ اللهَ رَبَّكَ». تقوای الهی، یعنی چیزهایی را كه خدا بر تو حرام كرده، همه را باید ترك كنی. غیبت نكن. دروغ نگو. مال مردم را تصرف نكن. پشت سر مردم حرف نزن. نقشه برای مردم نكش. عباداتت را بجا بیاور. نمازت را سر وقت بخوان. روزه ات را بگیر و ...

وقتی كار خود را مشكل می‌كنیم

این كارها خیلی مشكل نیست. البته شاید تصورش مشكل باشد و طرف وقتی انجام این‌ها را تصور كند، خیال كند كه مشكل است، اما وقتی انجام می‌دهد می‌بیند مشكل نیست. مثلاً این‌كه دروغ نگوید یا مال مردم را نخورد، كجایش مشكل است؟ خدا روزی آدم را می‌رساند، منتها هوی و هوس باعث می‌شود آدم به اندازه‌ای كه خدا قسمتش می‌كند، راضی نباشد و می‌خواهد از هر جهت و هر راهی كه شده، بیشترش كند. پس خودش برای خودش مشكل ایجاد می‌كند. من الان افرادی را می‌شناسم كه ورشكست شده‌اند و سرمایه و ثروت و آبرویشان از دست رفته، نه از باب این كه می‌خواستند زندگی كنند، بلكه می‌گفتند این مقداری كه من دارم كم است؛ می‌خواستند زیادش كنند، زیادی كه به درد هم نمی‌خورد.

مثلاً من الان همین‌طور زندگی‌ام دارد اداره می‌شود. حالا یك میلیارد اضافه داشته باشم به چه دردم می‌خورد جز این‌كه برایم گرفتاری درست كند؟ بله، اگر یك میلیارد می‌خواهم كه به فقرا كمك كنم، قضیه فرق می‌كند، ولی معمولاً این نیست.

بنابراین ترك این گناهان خیلی مشكل نیست و ما خودمان مشكلش می‌كنیم. آن‌وقت شیطان می‌آید در قلب آدم لانه می‌كند. حسب نقلی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام سؤال كردند كه شما از كجا به این مقام رسیدی؟ فرمودند: من یك دیواری دور قلب خودم كشیدم. یك دری هم برای آن گذاشتم. خودم كنار در ایستادم و نگذاشتم غیر از خدا وارد قلبم شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام الگو است. البته كسی نمی‌تواند به علی علیه‌السلام برسد و كسی نمی‌گوید كه تو مثل علی علیه‌السلام باش، اما می‌توانی در راه علی علیه‌السلام باشی. مثلاً آدم ببیند كاری را كه می‌خواهد انجام دهد، آیا خدا راضی است یا نه؟ آیا پیغمبر خدا راضی است یا نه؟ آیا علی علیه‌السلام راضی است یا نه؟ خیلی غامض و پیچیده نیست. وقتی می‌گویند «حرام نخور»، نخور. این كه دیگر سؤال ندارد!

ماه رمضان یك خصوصیتی دارد كه رحمت خدا بیشتر نازل می‌شود. یعنی خداوند درب خانه‌ی رحمتش را باز می‌كند و بندگان خودش را دعوت می‌كند كه بیایید شما را بیامرزم. بیایید خیرات به شما بدهم. همه‌ی این‌ها در ماه رمضان است. مثلاً دعای ابوحمزه‌ی ثمالی -كه در سحرهای ماه رمضان سفارش شده- هرچه كمال و خیرات بخواهید، در آن هست و امام سجاد علیه‌السلام چیزی را واگذار نكرده است. حتی اگر هر مرتبه یك صفحه‌اش را بخوانید، بركات فراوان دارد. در ماه رمضان این‌همه بركات از ناحیه‌ی اولیای خدا نازل می‌شود. روزه گرفتن مقداری آدم را از این حیوانیت جدا می‌كند و مقداری به معنویات نزدیك می‌كند. خودِ روزه گرفتن كمال زیادی نصیب آدم می‌كند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

شب قدر یعنی چه؟؟

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:چهارشنبه 18 مرداد 1391-03:19 ب.ظ


مربوط به : بیانات در جمع بسیجیان به ‌مناسبت هفته بسیج‌ - 1376/09/05
عنوان فیش :شب قدر، شب اتصال زمین به آسمان و سلامت دل‌ها و جان‌ها
کلیدواژه(ها) : ماه مبارك رمضان, لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
در ماه رمضان هم - در همه‌ى روزها و شبها - دلهایتان را هرچه مى‌توانید با ذكر الهى نورانیتر كنید، تا براى ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، كه: «لیلةالقدر خیر من الف شهر. تنزّل الملائكة والرّوح. فیها بإذن ربّهم من كل امر»(1). شبى كه فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل مى‌كنند، دلها را نورباران و محیط زندگى را با نور فضل و لطف الهى منوّر مى‌كنند. شب سِلم و سلامت معنوى - سلامٌ هى حتّى مطلع الفجر(2) - شب سلامت دلها و جانها، شب شفاى بیماریهاى اخلاقى، بیماریهاى معنوى، بیماریهاى مادّى و بیماریهاى عمومى و اجتماعى كه امروز متأسفانه دامان بسیارى از ملتهاى جهان، از جمله ملتهاى مسلمان را گرفته است! سلامتى از همه‌ى اینها، در شب قدر ممكن و میسّر است؛ به شرطى كه با آمادگى وارد شب قدر شوید.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!

1 ) سوره مبارکه القدر آیه 4
تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فیها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ
ترجمه :
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 5
سَلامٌ هِیَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ
ترجمه :
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!



مربوط به : خطبه های نماز جمعه تهران - 1376/10/26
عنوان فیش :شب قدر بهتر از هزار ماه
کلیدواژه(ها) : لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
این روزها را قدر بدانید. شبهاى قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً مى‌فرماید: «خیر من الف شهر(1)»؛ یك شب بهتر از هزار ماه است! این خیلى ارزش دارد. شبى است كه ملائكه نازل مى‌شوند. شبى است كه روح نازل مى‌شود. شبى است كه خداى متعال آن را به عنوان سلام دانسته است.(2) سلام، هم به معنى درود و تحیّت الهى بر انسانهاست، هم به معناى سلامتى، صلح و آرامش، صفا میان مردم، براى دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوى، چنین شبى است! شبهاى قدر را قدر بدانید و براى مسائل كشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل كشورهاى اسلامى دعا كنید.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!

1 ) سوره مبارکه القدر آیه 5
سَلامٌ هِیَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ
ترجمه :
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!



مربوط به : بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار روحانیان و مبلّغان اعزامى به مناسبت فرارسیدن ماه مبارك رمضان‏ - 1372/11/17
عنوان فیش :تقوا، ازبزرگترین اهداف روزه ماه رمضان
کلیدواژه(ها) : لیلة القدر, امام خمینى(رضوان‌الله‌تعالى‌علیه), مسجد, دین, تقوا
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
از بزرگترین اهداف روزه‌ى ماه رمضان یا شاید بشود به یك معنا گفت: «تمام الهدف» تقواست. «لعلكم تتّقون.»(1) و این دست ماست. مردم باید هركدام خودشان، و اگر بتوانند دیگران را اصلاح كنند. این، مخصوص معممّین نیست. لكن علما و روحانیون و خطبا و وعاظ آمادگى دارند. خداى متعال به آنها این بیان، این امكان، این ذهن، این موقعیت اجتماعى و این لباس را داده است؛ و ما باید از آن استفاده كنیم. از جمله چیزهایى كه در این ماه رمضان عادى است، این عبارت صریح خداى متعال است كه «لیلة القدر خیر من الف شهر، تنزّل‌الملئكة و الروح فیها باذن ربهم من كل امر، سلامٌ هى حتى مطلع الفجر.(2)» یك شب تا صبح، مظهر سلام الهى است. همان «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم(3)» كه مخصوص مؤمنین است. مخصوص اهل بهشت است. مخصوص بندگان خالص خداست. این، در اختیار ماست كه استفاده كنیم. این، آن كلمه‌اى است كه من مى‌خواهم در باب ماه رمضان عرض كنم. این، كلید اصلاح همه‌ى امور است؛ و از این‌جا شروع مى‌شود. كمااین‌كه اصل انقلاب از این‌جا شروع شد: از مسجد و دین و تقوا.اگر به امام بزرگوار نگاه كنید، بیشتر معلوم مى‌شود كه پایه و قاعده‌ى اصلى این حركت عظیم، تقوا بود. امام، مظهرِ تقوا و توجّه و معرفت و عمل براى خدا و اخلاص بود. اگر این نبود، نمى‌شد. اگر امام آن قدر خوب و اهل معنا و معرفت نبود، این كار به این‌جا نمى‌رسید. این مقدّمه‌اى براى اصلاح است.
2 ) سوره مبارکه القدر آیه 2
وَما أَدراكَ ما لَیلَةُ القَدرِ
ترجمه :
و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟!

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 4
تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فیها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ
ترجمه :
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 5
سَلامٌ هِیَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ
ترجمه :
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!



مربوط به : بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام 19 دی - 1375/10/19
عنوان فیش :زیاد بودن بركات الهی در شب قدر
کلیدواژه(ها) : لیلة القدر, امامت و ولایت
نوع(ها) : قرآن, حدیث

متن فیش :
لیلةالقدرى كه در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً مى‌فرماید:«لیلةالقدر خیرٌ مِن الف شهر»(1)، یك شب بهتر است از هزار سى روز - هزار ماه - بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یك شب دادند؟ زیرا بركات الهى در این شب زیاد است؛ نزول ملائكه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ «سلام هى حتّى مطلع‌الفجر»(2)؛ از اوّل تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهى است. «سلام قولا مِن ربّ رحیم».(3) رحمت و فضل الهى است كه بر بندگان خدا نازل مى‌شود.
لیلةالقدر، شب ولایت است.(4) هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائكه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است. لذا سوره‌ى مباركه‌ى قدر هم، سوره‌ى ولایت است.
شب قدر خیلى ارزش دارد. همه‌ى ماه رمضان، شبها و روزهایش ارزش والا دارد. البته لیلةالقدر نسبت به روزها و شبهاى ماه رمضان، خیلى فاخرتر است؛ اما شبها و روزهاى ماه رمضان، نسبت به روزها و شبهاى بقیه‌ى سال، خیلى فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شبها، همه بر سر سفره‌ى انعام الهى حاضرید. استفاده كنید.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 5
سَلامٌ هِیَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ
ترجمه :
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!



مربوط به : بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران - 1375/11/12
عنوان فیش :وجود سلام الهی در شب قدر و برتری آن از هزار ماه
کلیدواژه(ها) : لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
ماه رمضان، وقت استغفار و دعا و انابه است. دو شب از شبهاى مشتبه به قدر و محتمل القدریّه گذشت - شب نوزدهم و شب بیست‌ویكم - اما شب بیست‌وسوم در پیش است؛ آن را قدر بدانید. از اوّل شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهى -«سلام هى حتّى مطلع الفجر»(1) - شروع مى‌شود، تا وقتى كه اذان صبح آغاز مى‌گردد. این چند ساعتِ این وسط، سلامِ الهى و امن الهى و خیمه‌ى رحمت خداست كه بر سراسر آفرینش زده شده است. آن شب، شب عجیبى است؛ بهتر از هزار ماه، نَه برابر آن؛ «خیرٌ من ألف شهر».(2) هزار ماه زندگى انسان، چقدر مى‌تواند بركات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر كند! این یك شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلى اهمیّت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجّه و تفكّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان و آنچه كه خداى متعال از انسان خواسته است و بى‌اعتبارى این زندگى مادّى و این‌كه همه‌ى این چیزهایى كه مى‌بینید، مقدّمه‌ى آن عالمى است كه لحظه‌ى جان دادن، دروازه‌ى آن عالم است، بگذرانید.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 5
سَلامٌ هِیَ حَتّىٰ مَطلَعِ الفَجرِ
ترجمه :
شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!

2 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!



مربوط به : بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏ - 1382/08/23
عنوان فیش :غنیمت شمردن ساعات شب قدر
کلیدواژه(ها) : ماه مبارك رمضان, لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن, حدیث

متن فیش :
یك جمله‌ى كوتاه در باب اهمیت لیلةالقدر عرض كنم؛ علاوه بر این‌كه از جمله‌ى قرآنى «لیلةالقدر خیر من الف شهر» (1)مى‌شود فهمید كه از نظر ارزشیابى و تقویم الهى، یك شب برابر هزار ماه است. در دعایى(2) كه این روزها مى‌خوانیم، براى ماه رمضان چهار خصوصیت ذكر مى‌كند: یكى تفضیل و تعظیم روزها و شبهاى این ماه است بر روزها و شبهاى ماههاى دیگر، یكى وجوب روزه در این ماه است، یكى نزول قرآن در این ماه است و یكى هم وجود لیلةالقدر در این ماه است. یعنى در این دعاى مأثور، لیلةالقدر را عِدل نزول قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان مشاهده مى‌كنیم. بنابراین قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و كارى كرد كه ان‌شاءاللَّه قلم تقدیر الهى در شبهاى قدر براى كشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیرى آن‌چنان كه شایسته‌ى مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!



مربوط به : خطبه‏هاى نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی‏ - 1383/08/24
عنوان فیش :لیلة القدر ، شب همنشینی خاكیان با فرشتگان آسمانی
کلیدواژه(ها) : ماه مبارك رمضان, لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
ماه رمضان فرصت بسیار استثنایى و بزرگى است كه به لطف خداى متعال امسال هم این فرصت به ما داده شد كه بتوانیم در این ماه مبارك بر سر سفره‌ى ضیافت الهى حاضر بشویم. این فرصت استثنایى در طول سال نظیر ندارد. در ماه رمضان براى ما خاكیان و زمینیان چه سعادت بزرگى است كه با ملائكه‌ى الهى و با روح امین همنشین بشویم: «تنزّل الملائكة والرّوح فیها باذن ربّهم».(1) لیلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشینى خاكیان با فرشتگان ملأ اعلاست.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 4
تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فیها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ
ترجمه :
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.



مربوط به : بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران‏‏ - 1384/07/29
عنوان فیش :دعا، بهترین عمل در شب قدر
کلیدواژه(ها) : دعا, لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن, حدیث

متن فیش :
یكى از مواد این مائده‌ى الهى و ضیافت الهى[ماه رمضان]، لیلةالقدر است؛ كه در باب وظایف لیلةالقدر، بنده امروز در خطبه‌ى اول قدرى صحبت كنم. فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»(1)؛ شبى كه به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌هاى كیمیایى لیلةالقدر، بنده‌ى مؤمن باید حداكثر استفاده را بكند. بهترین اعمال در این شب، دعاست. درباره‌ى دعا هم امروز مطالبى را به شما برادران و خواهران عرض مى‌كنم. احیاء هم براى دعا و توسل و ذكر است. نماز هم - كه در شب‌هاى قدر یكى از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذكر است. در روایت وارد شده است كه دعا «مخّ العبادة»؛(2) مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنى چه؟ یعنى با خداى متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیك خود احساس كردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ى اینها دعاست. دعا یكى از مهمترین كارهاى یك بنده‌ى مؤمن و یك انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشى دارد.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 3
لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن أَلفِ شَهرٍ
ترجمه :
شب قدر بهتر از هزار ماه است!



مربوط به : بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران‏ - 1383/08/15
عنوان فیش :حضور ملائكه ی الهی بر روی زمین عاملی برای نزدیك شدن به خلق و خوی فرشته ها
کلیدواژه(ها) : لیلة القدر
نوع(ها) : قرآن

متن فیش :
امروز - بیست‌ویكم ماه رمضان - بنابر احتمال فراوان، هم روز قدر است، هم روز شهادت امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) است. دیشب یكى از سه شب ممتاز در دوران سال بود؛ شبهایى كه محتمل است شب قدر باشند. تنزل ملائكه‌ى الهى و تنزل روح در مثل دیشب یا یكى از دو شب دیگر اتفاق افتاده است یا مى‌افتد. خوشابه‌حال كسانى‌كه با فرود فرشتگان الهى توانستند روح خود را فرشته‌گون كنند. حضور ملائكه‌ى الهى در روى زمین و در میان ما مردم - كه فرمود: «تنزّل الملائكة والرّوح فیها باذن ربّهم من كلّ امر»(1) - باید بتواند ما را به نزدیك شدنِ به خلق و خوى فرشته‌گون كمك كند. یقیناً در میان بندگان خدا كسانى بوده‌اند كه دیشب را شب خوبى گذرانده‌اند و چشم حقیقت‌بین و روح حقیقت‌یاب آنها حقایق شب قدر را ادراك كرده است. شاید كسانى فرشته‌ها را به چشم دیده باشند. شما مردم عزیز هم در همه‌جا شب نوزدهم و شب بیست‌ویكم و ان‌شاءاللَّه شب بیست‌وسوم را ساعات خوبى گذراندید و مى‌گذرانید. مى‌بینیم كه مردم ما، جوانهاى ما، زن و مرد ما با این شبها حقیقتاً قصد پالایش خود را دارند؛ دلها نرم مى‌شود، چشم‌ها اشكبار مى‌شود، روح‌ها لطیف مى‌شود؛ روزه هم كمك كرده است. ما باید امیدوار باشیم، دعا كنیم و بكوشیم از این شبها براى عروج معنوىِ خود استفاده كنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ى عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب‌قدر هم معراج مؤمن است. كارى كنیم عروج كنیم و از مزبله مادى كه بسیارى از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه مى‌توانیم، خود را دور كنیم. دلبستگى‌ها، بدخلقى‌ها - خلقیات غیرانسانى، ضدانسانى - روحیات تجاوزگرانه، افزون‌خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله‌هاى روح انسانى است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا كند.
1 ) سوره مبارکه القدر آیه 4
تَنَزَّلُ المَلائِكَةُ وَالرّوحُ فیها بِإِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ أَمرٍ
ترجمه :
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.




.................................................................................................................
امیرالمؤمنین (ع) در کلام رهبر

آن حضرت [امیرالمؤمنین‏] تجسم آیات قرآن در میان مسلمین و تجسم عدلِ مطلق و «اشدّاء على الكفار و رحماء بینهم» بود.

اگرچه به پیروى از امیرالمؤمنین مفتخریم، لیكن خجلیم از این‏كه با این انتساب، نمى‏توانیم مایه‏ى آبرو و عزتى براى آن بزرگوار باشیم. خیلى فاصله است بین ما و عملكرد و رفتارهاى ما با درسى كه امیرالمؤمنین به ما داد.

امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) جزو شخصیتهاى نادرى است كه ... نه فقط در میان شیعیان، بلكه در میان همه‏ى مسلمانان و بلكه در میان انسانهاى آزاداندیش غیرمسلمان، محبوب بوده است.

امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) یكى از مظلومترین چهره ‏هاى تاریخ است.

بیشترین دشمنان را، على (علیه‏السّلام) داشته؛ اما بیشترین ستایشگران را هم -حتى كسانى كه به دین و راه او اعتقادى نداشتند - آن بزرگوار داشته است.

على (علیه‏السّلام) ظلم‏ستیز بود و با ظلم و ظالم در هر سطح و با هر كیفیتى مى‏جنگید. راه او، راه ما و كسانى است كه ادعاى پیروى از امیرالمؤمنین دارند.


روز بیستم :

اَللّهُمَّ افْتَحْ لى فیهِ اَبْوابَ الْجِنانِ وَاَغْلِقْ عَنّى فیهِ اَبْوابَ

خدایا بگشا در این ماه برویم درهاى بهشت را و ببند برویم در آن درهاى

النّیرانِ وَوَفِّقْنى فیهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْانِ یا مُنْزِلَ السَّكینَةِ فى قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ

دوزخ را و موفقم دار به تلاوت قرآن اى فرو فرستنده آرامش در دلهاى مؤ منان




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

... میلاد با سعادت دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بر همه مسلمانان جهان مبارک باد ...

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:جمعه 13 مرداد 1391-03:43 ب.ظ



امام حسن مجتبی(ع) كه نخستین میوه پیوند فرخنده على (ع) با دختر گرامى پیامبر اسلام (ص) بود، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود. ( ابن شهراشوب، مناقب آل ابى طالب،ج ۴، ص ۲۸)

حسن بن على (ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال بیشتر درك نكرد زیرا او تقریبا هفت سال بیش نداشت كه پیامبر اسلام بدرود زندگى گفت.

پس از درگذشت پیامبر (ص) تقریبا سى سال در كنار پدرش امیر مؤمنان (ع) قرار داشت و پس از شهادت على (ع) (در سال ۴۰ هجرى) به مدت ۱۰ سال امامت امت را به عهده داشت و در سال ۵۰ هجرى با توطئه معاویه بر اثر مسمومیت در سن ۴۸ سالگى به درجه شهادت رسید و در قبرستان «بقیع» در مدینه مدفون گشت.



ادامه مطلب


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


  • تعداد صفحات :3
  • 1  
  • 2  
  • 3