تبلیغات
دیار عشق - تحریف ها و روضه های دروغ

الگوی ما حضرت زهرا(س)ست.

تحریف ها و روضه های دروغ

نویسنده :خادم الرضا
تاریخ:دوشنبه 13 آبان 1392-08:38 ب.ظ

تحریف ها و روضه های دروغ


تعریف تحریف

سوال - در ابتداء این بخش لطفا در مورد تحریف و خطر آن به طور مختصر مطالبی بیان فرمایید.
ج: تحریف و كذب گویی می تواند در تمام مسایل وجود داشته باشد كه با تحریف كردن مسائل، شنونده را از واقعیت دور نگه می دارند و حتی تحریف باعث می شود بر خلاف واقعیت ظاهر شود.
خطر تحریف از خطرهای بزرگی است كه دامنگیر ادیان آسمانی گدشته شده است و این خطر اسلام و امت اسلامی را نیز تهدید می كند. با این تفاوت كه در این دین خاتم پیوسته كسانی بوده و هستند كه غبار تحریف را از چهره آن زدوده و اصالت آن را حفظ كرده اند.
امام صادق (ع) در این رابطه می فرمایند: ان فینا اهل البیت فی كل خلف عدولا ینفون عنه تحریف الغالین و انتحال المبطلین ، و تاویل الجاهلین.
یعنی در میان ما خاندان در هر نسل و عصری عادل مردانی هستند كه تحریف افراطیان و دروغ باطل گریان و تاویل نادانان را از چهره دین می زدایند. و در قضیه عاشورا نیز متاسفانه تحریفات بسیاری وارد شده است.


انواع تحریف

سوال - انواع تحریف را نام ببرید و بفرمایید در قضیه عاشورا كدام یك از این تحریف ها داخل شده اند؟
ج: تحریف بر دو گونه است الف) لفظی ب) معنوی
اما لفظی عبارت از جابجایی عبارات و جملات یا كم و زیاد نمودن آنها.
و اما تحریف معنوی آن است كه روح یك چیز را عوض كنند و چهره واقعی آن را تغییر دهند.
البته راه ایجاد تحریف هم بر دو گونه می باشد. كه یكی شاید توسط دشمنان كینه توز ایجاد شود و یا شاید توسط دوستان نادان دلسوز.
در قضایای عاشورا و نهضت حسینی (ع) در هر دو صورت لفظی و معنوی تحریف صورت گرفته است و كار به جایی رسیده است كه باید بر مصیبت حسین بن علی (ع) نه تنها از ضرب تیرو سنان بلكه از این گونه جعل ها و دروغ ها و تحریف ها گریست.

رد یك شبهه

سوال - عده ای می گویند كه گریه بر امام حسین (ع) ثوابش آنقدر زیاد است كه از هر وسیله ای حتی دروغ و تحریف برای این كار می توان استفاده كرد. آیا این نظر صحیح است؟
ج: استاد شهید مطهری (ره) در این رابطه می فرمایند: در مكتب ماكیاول و امثال او می گویند: هدف وسیله را مباح می كند. هدف خوب باشد وسیله ات هر چه شد، شد در اینجا هم گریه بر اما حسین (ع) خوب است به هر وسیله ای كه شده باشد. همین كه اشك جاری می شود به هر وسیله ممكن خوب است. شیپور بزنیم، معصیت كاری كنیم به بدن مرد لباس زن بپوشانیم، عروسی حضرت قاسم (ع) جعل و تحریف كنیم. این چه حرف شریعت خراب كنی است. به خدا قسم بر خلاف گفته امام حسین (ع) است. امام حسین (ع) شهید شد اسلام بالا برود نه اینكه بهانه ای شود كه پا روی سنن اسلامی بگذارند. و در جایی دیگری می فرمایند: مكتب حسین (ع) مكتب انسان سازی است نه مكتب گنهكار سازی. حسین (ع) سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهكاری.

مقصر در رشد اكاذیب

سوال - به نظر شما چه كسانی در رشد اكاذیب در روضه ها مقصر می باشند؟
ج: مرحوم حاجی نوری (ره) استاد شیخ عباس قمی (ره) در كتاب ارزشمند لولو و مرجان در این رابطه می فرمایند: اگر اهل علم مسامحه نمی كردند و مراقب تمییز صحیح و سقیم و صدق و كذب گفتار این طایفه روضه خوانان می شدند و از گفتن اكاذیب نهی می كردند كار خرابی به اینجا نمی رسید. و به این خدعه بی باك و متجری نمی شدند، و به این قسم اكاذیب و اضحه معلومه نشر نمی كرد ...

وظایف روحانیون

سوال - لطف فرموده و در مورد وظیفه روحانیون و طلاب در مقابل مداحانی كه احادیث ضعیف السند یا مدح های ساختگی می خوانند بیشتر توضیح دهید.
ج: آیت الله مكارم شیرازی (حفظه الله تعالی) اظهار داشته اند كه طلاب، روحانیون و بزرگان حوزه وظیفه دارند، جلوی مداحی هایی كه ساختگی یا مبتنی بر احادیث ضعیف است بگیرند. ایشان افزودند: برخی از مداحان بی سوادی كه اهل حدیث و روایت نیستند، میدان را به دست گرفته اند و احادیث ضعیف السندی را نقل نموده و با عباراتی زشت مداحی می كنند، وی با اشاره به اخراج احمدبن خالد برقی از قم توسط شیخ القمیین به دلیل اینكه وی از اشخاص ضعیف و غیره موثق نیز حدیث نقل می نمود گفتند: الان هم شما طلاب و روحانیون تكلیف دارید مثل شیخ القمیین آنان را از قم بیرون كنید و یا جلوی آنها را بگیرید ... شما سراغ دیگر آقایان علماء بروید با اصرار تذكر از آنها بخواهید كه به وظیفه شان عمل كنند و من مطمئن هستم كه آقایان بزرگوار هستند و با تذكر شما اقدام خواهند كرد.

وظیفه مردم

سوال - وظیفه مردم در مقابل روضه خوان های دروغ چیست؟
ج: استاد شهید مطهری (ره) در این رابطه می فرمایند: كه مردم دو مسولیت بزرگ دارند. یك مسؤلیت این است كه نهی از منكر بر همه واجب است . وقتی كه فهمیدند كه دروغ است، نباید در آن مجلس بنشینند. كه حرام است. و دیگر این تمایلی است كه صاحب مجلس ها و مستمعین به گریاندن مجلس دارند، مجلس باید بگیرد، باید كربلا بشود. روضه خوان بیچاره هم یك چیزی اضافه می كند تا مجلسش بگیرد. این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون كنند. مردم باید روضه راست را بشنوند و معارف و سطح فكرشان بالا بیاید.

توجیه دروغ هایی كه در كتب بزرگان آمده

سوال - بعضی از نقل هایی كه در مورد عاشوار آمده است و به آنها نسبت دروغ و كذب داده می شود بعضا این روضه ها در كتب بزرگان علماء و اعیان آنها ذكر شده است. این مطلب چگونه توجیه پذیر است؟
ج: باید بدانیم كه:
اولا: نهایت چیزی كه از خبر ثقه و نقل مومن عادل به دست می آید آن است كه برای شنونده ظن یا اطمینان حاصل می شود كه آن خبر راست است.
ثانیا: اعتبار و بزرگی مولف، دلیل بر اعتبار كتاب نیست به همین دلیل به مجرد دیدن خبری و حكایتی در كتابی كه به عالمی نسبت داده می شود نباید قناعت كرد. چرا كه شاید آن كتاب در اوایل سن آن مولف نوشته شده باشد. كه هنوز به مقام تمییز دادن صحیح از سقیم و ثقه از غیر ثقه نرسیده باشد.
در نتیجه: احتمال دارد در كتاب آنها اخبار كذب و غیر صادق یا ضعیف آمده باشد. كه نمونه هایی از آنها در كتب مختلف می باشد.
ثالثا: در بعضی كتب با این هدف نوشته شده است كه تمام اقوال و نظرات در آن ذكر شود تا صحت و سقم آنها را خود خواننده با تحقیق به دست آورد.
رابعا: خود مولف بزرگوار آن مطلب ضعیف را با جزم و یقین بیان نمی كند یا آن مطلب را نسبت به عالم و شخص دیگری می دهد و یا بدون آنكه آن را تایید جزمی كرده باشد بیان می كند. مثلا می گوید در قضایای روز عاشورا این حادثه نیز ذكر شده است. و امثال ذلك.

نمونه هایی از روضه های دروغ

سوال - بعد از ذكر مطالبی كه در مورد تحریف فرمودید. لطفا نمونه هایی از دروغ ها و تحریف هایی كه در حادثه عاشورا و مكتب امام حسین (ع) وارد شده است را بیان نمایید.
ج: شهید مطهری (ره) در این رابطه می فرمایند: اگر بخواهند روضه های دروغ را جمع كنند. شاید چند جلد كتاب پانصد صفحه ای بشود بنابراین به ناچار باید به صورت بسیار مختصر تنها به آن روضه ها اشاره كنم تا ان شاءالله با آشنا شدن مداحان با روضه های دروغ از بیان آنها پرهیز نموده و با آشنا شدن مستمعین با این روضه های دروغ قدرت تمییز بین روضه های دروغ و صحیح را پیدا كنند تا بتوانند وظیفه خود كه همان نهی از منكر در صورت آماده بودن شرایطش می باشد انجام بدهند.
نمونه اول: نقل می كنند روزی امیر المومنین (ع) در بالای منبر بودند و خطله می خواندند. امام حسین (ع) فرمود: من تشنه ام، آب می خواهم. حضرت فرمود: كسی برای فرزندم آب بیاورد. اول كسی كه برخاست كودكی بود كه همان حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود ایشان رفتند و از مادرشان یك كاسه آب گرفتند و آمدند (آن هم با چه طول و تفصیلی) ... امیرالمومنین (ع) تا این منظره را دیدند اشكشان جاری شد و به یاد قضایای كربلا افتادند.
شهید مطهری (ره) می فرمایند: كه حاجی نوری در اینجا بحث عالی دارد می گوید شما می گویید علی (ع) در بالای منبر بود و خطبه می خواند علی (ع) فقط در زمان خلافتش بود كه منبر می رفت و خطبه می خواند. پس در كوفه بوده است. خلاف امیرالمومنین در كوفه در چه سالی بود؟
بین سال 36و 41. در آن وقت امام حسین (ع) در چه سنتی بود؟ مردی بود تقریبا 33 ساله. می گوید آیا اصلا این حرف معقول است كه یك مرد 33 ساله در حالی كه پدرش دارد مردم را موعظه می كند. خطابه می خواند، یك دفعه وسط خطبه بدود، آقا من تشنه ام. آب می خواهم؟! و تازه حضرت ابوالفضل (ع) در آن وقت كودك نبوده، یك جوان در حدود پانزده ساله بوده است.
این یك تحریف و جعل می باشد. كه نه تنها مقام امام (ع) را بالا نمی برد بلكه پایین نیز می آورد.
نمونه دوم: این طور تحریف كرده اند كه امام حسین (ع) هنگام خروج از شهر حجاز با جلال و با شكوه خارج شدند بدین صورت كه خودشان روی یك كرسی مثلا مرصعی نشسته اند، بنی هاشم روی كرسی هایی چنان و چنین نشسته اند بعد مهمل را آوردند و چه حریرها و چه دیباج ها، بعد مخدرات را آوردند با چه احترامی سوار این محمل ها كردند اینها را می گویند و می گویند بعد می گویند اما عصر روز یازدهم كه این چنین محترمانه آمدند. آن وقت دیگر چه حالی داشتند ... !
شهید مطهری (ره) می فرمایند كه حاجی نوری می گویند: این حرف ها یعنی چه؟ این تاریخ است كه امام حسین (ع) در هنگام خروج این آیه را می خواند: (فخرج منها خائفا یترقب) كه حضرت خود را به حضرت موسی (ع) در وقتی كه از فرعون فرار می كرد تشبیه می نماید. و یك قافله بسیار بسیار ساده ای حركت دادند. مگر عظمت امام حسین (ع) این است كه سوار محمل هایی كه از دیباج و حریر پوشیده باشد و كرسی آن چنین و اسب های و شترهایی آن چنان و ... ؟! كجا چنین چیزهایی بوده؟
نمونه سوم: یكی از معروفترین قضایا كه حتی تاریخ به آن گواهی نمی دهد، قصه حضرت لیلا مادر حضرت علی اكبر (ع) است. البته ایشان مادری به این نام داشته اند. ولی یك مورخ هم نگفته است كه حضرت لیلا در كربلا بوده است. اما چقدر روضه حضرت لیلا و حضرت علی اكبر (ع) كه حضرت لیلا در خیمه ای موهایش را پریشان كرد و ... گفته شده است.
نمونه چهارم: شهید مطهری (ره) می فرماید: از این بالاتر می گویند: در همان گرما گرم روز عاشورا كه می دانیم مجال نماز خواندن هم نبود و امام نماز خوف خوانده اند. امام (ع) فرمود: حجله عروسی راه بیاندازید، من می خواهم عروسی قاسم را با یكی از دخترهایم، لااقل شبیهش هم شده، در اینجا ببینم. (حالا حضرت قاسم یك بچه سیزده ساله است.) این قضیه كه در تعزیه ها و روضه ها می خوانند قاسم نو داماد در هیچ كتابی از كتاب های تاریخی معتبر وجود ندارد. و حاجی نوری (ره) می گوید كه اصل قضیه دروغ و صد در صد دروغ است.
نمونه پنجم: شهید مطهری (ره) می فرمایند: می گویند كه امام حسین (ع) در روز عاشورا سیصد هزار نفر را با دست خودش كشت. با بمبی كه روی هیروشیما انداختند، تازه سیصد هزار نفر كشته شد. من چند روز پیش حساب كردم كه اگر فرض كنیم كه شمشیر مرتب بیاید و در هر ثانیه یك نفر كشته شود، سیصد هزار نفر، هشتاد و سه ساعت و بیست دقیقه وقت می خواهد. دیدند كه جور در نمی آید، چه بكنند؟ گفتند روز عاشورا هم هفتاد ساعت بود (همچنین نوشته است) حضرت ابوالفضل (ع) بیست و پنج هزار نفر را كشت حساب كردم شش ساعت و پنجاه و چند دقیقه و چند ثانیه وقت می خواهد، اگر درهر ثانیه یك نفر كشته شده باشد .
نمونه ششم: اربعین که می رسد، همه مردم این روضه را گوش می کنند که اسرا از شام که بر می گشتند آمدند به کربلا و در آن جا با جابر ملاقات کردند. در صورتی که این مطلب جزء در کتاب لهوف که آن هم خود سد بن طاووس (ره) در کتاب های دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تایید نکرده است. در هیچ کتابی نیست و هیچ دلیل عقلی هم قبول نمی کند. چون اصلا راه شام از کربلا نیست. راه شام به مدینه از خود شام جدا می شود. و علامه حاجی نوری در این رابطه منی فرماید. که سید بن طاووس (ره) در کتاب اقبال در اعمال روز بیستم صفر بعد از اشاره به آنچه در لهوف سابقا نوشته بود فرموده که این بعید است. زیرا که عبیدالله ابن زیاد (لعنه الله علیه) در مورد واقعه کربلا برای یزید گزارشی نوشت و از او اجازه خواست که اهل بیت (ع) را به سوی شام بیاورد و این کار را نکرد تا جواب از یزید بیاید. که این محتاج است که حداقل بیست روز یا زیادتر از آن بگذرد و بعد نیز وقتی اهل بیت (ع) را به شام فرستاد مروی است که یک ماه ایشان را در مکانی جای دادند که از سرما و گرما در امان نبودند که در این صورت رسیدن اهل بیت (ع) به مدینه یا کربلا بیشتر از اربیعن می باشد.
نمونه هفتم: حاجی نوری می فرمایند که نقل می کنند با سوز و گذار، که در روز عاشورا بعد از شهادت اهل بیت (ع) و اصحاب، حضرت به بالین امام زین العابدین (ع) آمد، امام سجاد (ع) از پدر در مورد اتفاقی که بین ایشان با دشمنان افتاده سوال کرد حضرت خبر داد که جنگ شده است. پس جمعی از اصحاب را اسم برد و از حال آنها پرسید. حضرت در جواب فرمود: قتل قتل تا رسیدن به بنی هاشم و از حال حضرت علی اکبر و حضرت ابوالفضل(ع) پرسید که به همان قسم جواب داد. و فرمود: بدان در میان خیمه ها غیر از من و تو مردی نمانده. این خلاصه این قصه است و حواشی بسیار دارد و صریح است در آنکه آن جناب از اول مقاتله تا وقت مبارزه پدر بزرگوارش ابدا از حال اقربا و انصار و میدان جنگ خبری نداشت.
نمونه هشتم: شهید استاد مطهری (ره) می فرماید: مساله تشنگی ابا عبدالله (ع) و خاندان و اصحابشان مساله شوخی ای نیست. یحول بینه و بین السماء العطش اینقدر تشنگی اباعبدالله (ع) زیاد بود که وقتی به آسمان نگاه می کرد. بالای سرش را درست نمی دید. اینها شوخی نیست ولی من هر چه در مقاتل گشتم (آن مقداری که می توانستم بگردم) تا این جمله معروفی را که می گویند اباعبدالله (ع) به مردم گفت (اسقونی شربه من الماء) یک جرعه آب به من بدهید) ببینم، ندیدم. حسین (ع) کسی نبود که از آن مردم، چنین چیزی طلب کند. فقط یک جا دارد که حضرت در حالی که داشت حمله می کرد وهو یطلب الماء) قرائن نشان می دهد که مقصد این است. در حالی که داشت به طرف شریعه می رفت (در جست وجوی آب بود که از شریعه بر دارد) نه اینکه از مردم طلب آب می کرد.
نمونه نهم: شهید مطهری (ره) می فرمایند: یک دزدی بود (در کتاب ها هم نوشته اند) راه را بر مردم می بست، چقدر مال مردم را چاپیده بود، چقدر آدم ها کشته بود و ... یک بار اطلاع پیدا کرد که قافله ای از زوار می خواهند بروند کربلا، آمد سر گردنه ای کمین کرد که راه را بر آن زوار ببندد و مالشان را بگیرد. کنار راه خوابش برد. قافله آمد و رد شد، او بیدار نشد ولی در همین حال صحنه قیامت را در خواب دید. دید او را کشان کشان به جهنم می برند. چون کوچک ترین عمل صالح در نامه عمل او نیست هر چه هست گناه و جنایت است بردند لبه پرتگاه جهنم ولی جهنم او را نپذیرفت چون در کنار راهی خوابیده است که در آنجا قافله زوار می رفتند و گرد زوار می رفتند و گرد زوار بر لباس او نشسته است. بدون اینکه خودش قصدی داشته باشد بلکه قصد کشتن زوار را داشته باشد و قصد بردن مال اینها را داشته و علی رغم گفته پیغمبر (ع) که انما الاعمال بالنیات؛ این عمل بدون اختیار , تمام گناهانش را محو کرد. که این از جنبه شعری خیلی خوب است اما از جنبه مکتب امام حسین (ع) متاسفانه نه چون مکتب امام حسین (ع) مکتب انسان سازی است، نه مکتب گنهکار سازی.
نمونه دهم: در کتاب محرق القلوب چنین آمده است: که در قضایای عاشوار چون بعضی از یاران به جنگ رفته، شهید شدند ناگهان از میان بیابان سوار مکل و مسلح پیدا شد. مرکبی کوه پیکر سوار بود. و نیزه هیجده ذرعی در دست گرفته و بعد از جولان، روی به سپاه دشمن کرد و گفت: هر که مرا نشناسد بشناسد منم هاشم بن عتبه بن ابی وقاص پسر هم عمر سعد من آمده ام جان خود را نثار کنم، که تا آخر قصه مبارزه و کشته شدن آن تماما دروغ است به طور یقین. زیرا که هاشم بن عتبه از شجاعان معروف بود که بدین سبب او را مرقال یعنی کسی که دلاورانه به میدان مبارزه می شتابد می گفتند که از خاصه ملازمان رکاب حضرت امیرالمومنین (ع) در جنگ بود. و در جنگ صفین علمدار بود و در همان روز جنگ صفین هاشم بن عتبه شهید شد. که به اتفاق علما رجال این مطلب رسیده است. و از آن عجیب تر آن که نوشته شده چون پسر سعد هزار سوار بریا مقاتله با هاشم بنی عتبه فرستاد حضرت نیز برادر خود فضل را با ده نفر از انصار برای کمک به هاشم فرستاد و حال آنکه علماء با تمام رنج و مصائب بسیار تمامی فرزندان امیرالمومنین (ع) را از ذکور و اناث بیان نموده اند. که فرزند به نام فضل تا کنون در آن اسامی دیده نشده است.
شهید مطهری (ره) می گویند: پس باور کنیم حرف این مرد بزرگ حاجی نوری را که می گوید: امروز اگر کسی بخواهد بگرید اگر بخواهد ذکر مصیبت کند بر مصائب جدید اباعبدالله (ع) باید بگرید. بر این دروغ هایی که به ابا عبدالله (ع) نسبت داده می شود. اینها نمونه های کوچکی بود که ذکر شد. والا اگر بخواهند روضه های دروغ را جمع کنند به قول استاد مطهری (ره) شاید چند جلد کتاب 500 صفحه ای بشود .


فطرس ملک و بررسی صحت و سقم آن

سوال - در کتب مختلفه آمده است که فرشته ای به نام فطرس بود که به علت کندی در فرمان خدا، خداوند پرش را شکست و او را در جزیره ای انداخت در زمان تولد امام حسین (ع) به همراه حضرت جبرئیل به نزد رسول خدا (ع) آمد و فطرس خودش را به حضرت حسین بن علی (ع) مالید و شفا یافت و بالا رفت و گفت هر کس حسین (ع) را زیارت کند و سلام دهد به وی می رسانم . حالا سوال در مورد صحت و سقم این مطلب است . لطفا توضیح فرمایید.
ج: بله، علامه طباطبائی (ره) این داستان را بعید دانسته اند چرا که در کلام خدا و احادیث ذکر شده است که یکی از صفات ملائکه این است که در بین ملائکه نافرمانی و عصیان نیست. معلوم می شود ملائکه نفسی مستقل ندارند. و دارای اراده مستقل نیستند. که بتوانند غیر از آنچه که خدا اراده کرده اراده کنند. پس ملائکه در هیچ کاری استقلال ندارند و هیچ دستوری را که خدا به ایشان تحمیل کند تحریف نمی کنند و کم و زیادش نمی سازند. همچنان که در سوره تحریم آیه ششم آمده (لا یعصون ... ما امرهم .) یعنی خدا در آنچه امرشان کند نافرمانی نمی کنند.
همچنین امیر المومنین علی (ع) در بیان وصف ملائکه می فرمایند: (ولا عندهم غفله و لا فیهم معصیه) و اگر اشکال شود که چرا شیطان معصیت خدا را کرد؟ جواب داده می شود که شیطان از جنس فرشتگان نبوده، بلکه از طایفه جن بوده است. که در آیه 50 سوره کهف نیز علت سجده نکردن شیطان را همین امر بیان می کند که (کان من الجن ففسق عن امر ربه ).

لقب بیمار به امام زین العابدین (ع)

سوال - آیا این صحیح است که به امام زین العابدین (ع) لقب بیمار می دهند؟
ج: شهید مطهری (ره) می فرمایند: امام زین العابدین (ع) بیمار شما در غیر از زبان فارسی در جای دیگر این کلمه بیمار را دنبال اسم حضرت زین العابدین (ع) نمی بینید. امام زین العابدین (ع) تنها در ایام حادثه عاشورا، بگوییم قدیر الهی بود برای آنکه امام زنده بماند و نسل امام حسین (ع) از این طریق محفوظ بماند. بیمار بودند. و همان بیماری سبب نجات ایشان شده. کیست در دنیا که در عمرش بیمار نشود؟ هر کسی در عمرش یکی دو بار بیمار می شود.
(در مورد حضرت زین العابدین (ع) هم ) به غیر آن چند روز شما ببینید یک جا نوشته اند که حضرت بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین (ع) را یک آدم بیمار و مریض زرد رنگ تصور کرده ایم که همیشه عصا به دستش است. این دروغ و تحریف است .

سر به محمل زدن حضرت زینب (ع)

سوال - آیا این قضیه که حضرت زینب (ع) سرش را به چوبه محمل زده است صحیح می باشد. در صورت صحت این قضیه آیا زدن سر به چوبه محمل، اضرار بر بدن نبوده است؟
ج: علامه جعفری (ره) در این رابطه می فرمایند: جزئیات این گونه تواریخ دقیقا باید متواتر باشد. متواتر یعنی چه ؟ یعنی چون قضیه، قضیه تاریخ است. باید رجوع به منابع تاریخی این قضیه کرد که آیا حضرت زینب (ع) وقتی که سر برادرش را دید این طور بی اختیار شد؟ البته احتمال آن وجود دارد یعنی ما قطع به عدم نداریم. زیرا مناظری که در این جریان اتفاق افتاده است. خیلی جانگدازتر از این ها بوده که انسان ها بتوانند تحمل کنند. منتها، برای پذیرفتن آن، دلیل می خواهد اگر دلیل قانع کننده ای از نظر روایات بود می پذیریم. این که آیا (زدن سر به چوبه محمل) اضرار بر بدن بوده است؟ نخیر، اضرار بر بدن نیست وقتی که شدت مصیبت طوری باشد که انسان از خود بیخود شود، این گونه مسایل نه مورد ملامت و نه ضد منطق است .

روضه های نو

سوال - اینها که به دنبال روضه های نو و نشنیده هستند باید چه کنند تا دچار جعل و تحریف روضه ها نشوند؟
ج: شهید مطهری (ره) می فرمایند: که گذشته از این که اصلا دروغ جعل کردن کار غلطی است. احتیاجی نیست: آنقدر راست هست که همانها را اگر بگوییم کافی است.
مرحوم آخوند خراسانی (ره) می گفته است اینهایی که دنبال روضه نو نشنیده هستند بروند روضه های راست را پیدا کنند که آنها را احدی نشنیده است.

مقاتل معتبر

سوال - لطفا مقاتل معتبر را نام ببرید.
ج: آیت الله فاضل لنکرانی (دام ظله العالی) کتاب لهوف و نفس المهموم و ترجمه آن را از کتاب های معتبر مقتل می دانند.


نوع مطلب : مقتل 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
سمت مهدی (عج)
سه شنبه 14 آبان 1392 04:46 ب.ظ
یوسف زهرابیا که حسینیان چشم براه تو به سوگ حسین نشسته اند...
حسینیان محرم با همه شور و نوایش آمد...
.................
با سلام به شما همسنگر محترم :
با مطلب "محـــــرم آمد..."به روز هستیم و شما رو دعوت به مطالعه مطلب دانلود مداحی جدید می کنیم.لطفا"نظر فراموش نشود.
.................
اللهم عجل لولیک الفرج
به امید ظهور آقا یوسف زهرا
سمت مهدی (عج)
سه شنبه 14 آبان 1392 04:45 ب.ظ
یوسف زهرابیا که حسینیان چشم براه تو به سوگ حسین نشسته اند...
حسینیان محرم با همه شور و نوایش آمد...
.................
با سلام به شما همسنگر محترم :
با مطلب "محـــــرم آمد..."به روز هستیم و شما رو دعوت به مطالعه مطلب دانلود مداحی جدید می کنیم.لطفا"نظر فراموش نشود.
.................
اللهم عجل لولیک الفرج
به امید ظهور آقا یوسف زهرا
آموزش خیاطی
دوشنبه 13 آبان 1392 08:51 ب.ظ
سلام همکار گرامی

سیستم تبادل لینک هوشمند

*اطلاعات لینک ما:

عنوان: آموزش خیاطی

آدرس: http://shop7.9rang.com/product.php?id=125

پس از قرار دادن لینک بالا در سایت خود، از طریق سایت زیر لینک خود را درج کنید

http://link.9rang.com

*تبادل لینک باعث افزایش بازدید و ورودی گوگل میشود.

موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.